|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
Vrijeme kroz godinu
9. tjedan kroz godinu
Srijeda, 2. lipnja
2010.
Mk
12,18-27
18Dođu k njemu saduceji,
koji vele da nema uskrsnuća, i upitaju ga: 19"Učitelju,
Mojsije nam napisa: Umre li čiji brat i ostavi ženu, a
ne ostavi djeteta, neka njegov brat uzme tu ženu te
podigne porod bratu svomu. 20Sedmero braće bijaše. Prvi
uze ženu i umrije ne ostavivši poroda. 21I drugi je uze
te umrije ne ostavivši poroda. I treći jednako tako. 22I
sedmorica ne ostaviše poroda. Najposlije i žena umrije.
23Komu će biti žena o uskrsnuću, kad uskrsnu? Jer
sedmorica su je imala za ženu." 24Reče im Isus: "Niste
li u zabludi zbog toga što ne razumijete Pisama ni sile
Božje? 25Ta kad od mrtvih ustaju, niti se žene niti
udavaju, nego su kao anđeli na nebesima. 26A što se tiče
mrtvih, da ustaju, niste li čitali u knjizi Mojsijevoj
ono o grmu, kako Mojsiju reče Bog: Ja sam Bog Abrahamov
i Bog Izakov i Bog Jakovljev? 27Nije on Bog mrtvih, nego
živih. Uvelike se varate."
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
USKRSNUĆE MRTVIH, ŽIVOT VJEČNI?
Mk 12,18-27
Ma koliko bilo pitanje koje su postavili saduceji - a
oni su nijekali uskrsnuće mrtvih - s jedne strane i
smiješno, i konstruirano, ono ipak predstavlja srčiku
svih naših nadanja i očekivanja u životu. Naime, postoji
li vječni život, ima li vječnoga života ili ga nema?
Smijemo li se nadati uskrsnuću od mrtvih, onkraj smrti?
Na tome se odlučuje sve, s time stoji ili pada naša
vjera.
Oduvijek je to pitanje zanimalo čovjeka, od onih iz
vremena našega krapinskog čovjeka i neandertalskih
vremena. Značenje toga pitanja napose je lijepo
osvijetlio francuski genijalac Blaise Pascal u svojim
suočavanjima sa skepticima svoga vremena. Čuvena je
njegova klađenje sa skepticima. U razgovoru s onim koji
dvoji spram vječnoga života on ulazi u okladu: Ako mi
netko rekne, daj mi dokaz za vječni život? I ne dolazi
li u pitanje glede vječnoga života ovaj moj sadašnji
život kojim živim? Ne propuštam li ovostranost na račun
onostranosti? - Pascal odgovara: Pa usporedi obje
stvarnosti međusobno. Stavljam, odnosno dajem prednost
vječnom životu i vjeri u onostranost naspram prolaznoga
života u ovostranosti. - I tko gubi okladu? - Pod
pretpostavkom da si u pravu, ja gubim okladu, i nema
vječnosti. I što bih u tome slučaju izgubio? Mjereno s
vječnošću, beskrajem, doslovce ništa ne bih izgubio.
Ništa ne bih izgubio u odnosu na vječnost. A sad pak što
se tebe tiče: Pod pretpostavkom da si dobio okladu, da
postoji samo ovostranost, ovaj život: Što imaš u rukama?
Nekoliko desetljeća, ako se čovjeku posreći u životu,
nešto malo prosječne i prolazne sreće, i za svu vječnost
nemaš ništa. A tek, ako gubiš okladu, i ako postoji
vječnost: Postoji beskonačnost, ti si izgubio, propustio
misliti na nju. U tom slučaju gubiš sve, i to sve za
ništa. Promisli, odvagni i izaberi, gdje je težina
dokaza? Ne možeš izbjeći izboru i odluci. I na kraju
ćemo vidjeti...
|
|
|
|
|
|
|
Možda će zvučati
neobično, ali izvorni Stari zavjet kao jedina od velikih religija u čovječanstvu
zapravo ne poznaje našu današnju vjeru u uskrsnuće. To je vjerojatno zbog otpora
egipatskoj religiji koja je stavljala sve u onostranost i besmrtnost. Sve je
bilo u službi faraona koji si je gradio grobnice-piramide koje su trebale biti
stanovi besmrtnih kraljeva. Pa ipak Stari zavjet ostaje pri čvrstu uvjerenju
kako Božja vjernost čovjeku nikada ne prestaje, pa dogodilo se što mu drago. Bog
je neprevarljiv, on je uvijek svojemu stvoru vjeran. Tome je svjedočanstvo i
dokaz Isusovo uskrsnuće od mrtvih.
Međutim, Isusov odgovor ide u drugome smjeru. Ako je za
saduceje problem kako podignuti potomstvo, Isus
usmjerava pogled na vječnost. Ondje nema ni ženidbe ni
udaje. Bit će kao anđeli Božji. Isus odgovara riječima
koje je čuo Mojsije iz Gorućega grma: Ja sam Bog
Abrahamov, Izakov i Jakovljev! U čovjeku postoji
urođena žudnja za vječnošću, neizbrisiva iz njegove
svijesti. On želi živjeti.
Kroz gotovo cjelokupno Isusovo djelovanje i kroz svaku
njegovu riječ provijava jedna temeljna melodija:
Čovječe, ne budi autističan, sebičan, okrenut prema
sebi. Prestani se vrtjeti samo oko sebe i svojih sitnih
interesa, probitaka, ciljeva, želja, pa makar to bila
jedna nedvojbena vrijednost i u samim Božjim očima kao
što je brak i ženidba. Tko uzme sebe kao mjerilo svih
stvari, svoje interese kao jedinu istinsku vrijednost,
taj na kraju žanje prezir okoline. Isus svoje životne
sokove crpe iz jedinstva s Ocem, on mu podaruje Duha
živodajnog, on daje slobodu i širinu ljubavi. Njegovo
darivanje dolazi iz Boga i uvire u Boga, i sve služi
samo jednome: Svijet treba uvidjeti ne što Isus može,
kakve divne riječi izgovara, nego: Tko je on zapravo! Tu
je naglasak svega njegova. Potrebno je promatrati Isusa
u njegovu odnosu s vječnim Ocem, a to onda znači poziv
čovjeku.
Odvrati svoj pogled od sebe, skreni pogled na Isusa,
prestani imati samo sebe u vidokrugu, usmjeri se prema
Bogu. Usredištiš li se na Boga, postane li on tvoje
svjetlo, odnosno prizma kroz koju prelamaš svoje misli,
nastojanja, imat ćeš život u sebi, odnosno one izvore
vode što struje u vječni život (usp. Iv 4,10). U sklopu
s ovom bizarnom slikom vrijedi usporediti ovaj današnji
tekst s onim Isusovim razgovorom sa Samarijankom, koja
je tako reći na tekućoj vrpci mijenjala muževe (makar
saduceji u svojoj umotvorenoj sofistici navode ženu koja
je imala sedmoricu braće za muževe). Gdje je život i što
podaruje puninu života, i ovdje i u vječnosti? Isusov je
odgovor jasan: Samo Bog!
Pjesnik i filozof Džubran ovako se izrazio: "O dušo! Kad
ne bih žudio za besmrtnošću, nikad ne bih izučio pjesan
što ga pjeva svemir, kozmos vremena. Bio bih
samoubojica, od mene ne bi ništa ostalo osim moga pepela
- skrivena u grobu. O dušo, da me nisu oprale suze te da
duhovi bolesti nisu isprali moje trepavice, promatrao
bih život kroz mrak - kao kroz koprenu. O dušo, život je
mrklina koja se gubi na sunčevu žaru dana. O dušo, kad
mi luda kaže kako duša propada s tijelom te ono što
umire nikad se više ne vraća - ja mu odgovaram: I cvijet
sahne i suši se, ali ostaje u njemu sjemenka i u našim
je rukama poput tajne vječnoga života." Stoga je i Isus
onako mirno mogao poći u smrt. Bez straha utrnuća
vlastitoga djela i riječi! Sjeme koje je posijao u ovu
zemlju jest božansko sjeme uskrsnuća.
|
|
|
|
|